„Rádi bychom touto cestu upřesnili informace obsažené ve Výkladovém stanovisku Národní sportovní agentury, které bylo rozesláno médiím 8. dubna 2020. Bohužel vinou vnitřních administračních procesů se do finální verze dostal odstavec 1.6 „Uspořádání turnaje na venkovním sportovišti“, podle kterého jsou povoleny venkovní sportovní turnaje. Tento odstavec neměl být součástí finální verze, neboť není pravdivý a nebyl součástí verze, kterou schválil předseda Národní sportovní agentury Milan Hnilička. Za zmíněnou nepřesnost se omlouváme.“
--------------
Výkladové stanovisko Národní sportovní agentury k Mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR, č.j. MZDR 15190/2020-3 a č.j. MZDR 15190/2020-4
ze dne 6. dubna 2020
Národní sportovní agentura (dále též jen „NSA“) v reakci na vyhlášení nouzového stavu, respektive navazujících krizových a mimořádných opatření, vydává následující výkladové stanovisko k Mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR (dále též jen „MZdr“) č.j. MZDR 15190/2020-3 a č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020:
Mimořádným opatřením, č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020, přidalo MZdr s účinností ode dne 7. dubna 2020 od 00:00 hod do konce nouzového stavu k již dříve vydaným zákazům a omezením v čl. I. bodu 3. výjimku:
Zákaz volného pohybu osob podle bodu 1. se nevztahuje na sportování na venkovních sportovištích, v parcích, v přírodě a na jiných veřejně přístupných místech za splnění těchto podmínek:
včetně cesty za účelem tohoto sportování.
V rámci odůvodnění tohoto mimořádného opatření je výslovně uvedeno, že za splnění uvedených podmínek se tak lze věnovat celé řadě sportů, zejména:
Nošení ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa), které brání šíření kapének v parcích, v přírodě a na jiných veřejně přístupných místech
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
zákaz volného pohybu osob podle bodu 1. se nevztahuje na sportování na venkovních sportovištích, v parcích, v přírodě a na jiných veřejně přístupných místech za splnění těchto podmínek:
Dle striktního a doslovného výkladu by se totiž výjimka z povinnosti nošení ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa), které brání šíření kapének, týkala jen venkovních sportovišť (v užším slova smyslu), a nikoliv i parků, přírody a jiných veřejně přístupných míst, ačkoliv i zde mohou být sportující osoby, popř. skupina společně sportujících osob, odděleny od jiných osob fyzickou překážkou (např. stěna nebo plot) nebo vzdáleností nejméně 2 metry. Režim na venkovních sportovištích (v užším slova smyslu), v parcích, v přírodě a na jiných veřejně přístupných míst by měl být z podstaty věci totožný. V kontextu mimořádného opatření lze totiž považovat i parky, přírodu a jiná veřejně přístupná místa za venkovní sportoviště (v širším slova smyslu).
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
související vnitřní prostory sportoviště, zejména společné šatny, umývárny, sprchy a podobná zařízení, lze využívat za splnění těchto podmínek:
Související vnitřní prostory sportoviště lze využívat, ale musí být zajištěny uvedené podmínky stanoveného omezeného počtu současně přítomných osob. Zvýšená dezinfekce je velice důležité preventivní opatření.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
se na venkovním sportovišti, v parku, v přírodě a na jiném veřejně přístupném místě může pohybovat více dvoučlenných skupin (případně vícečlenných tvořených členy domácnosti) za podmínky, že jsou odděleny od jiných osob fyzickou překážkou (např. stěna nebo plot) nebo vzdáleností nejméně 2 metry, popřípadě při sportování od jiných osob zachovávají odstup nejméně 2 metry.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
se na venkovním sportovišti mohou nacházet další osoby, např. čekající na uvolnění sportoviště za účelem sportování nebo sledující sportující osoby, za podmínky zachovávání odstupu nejméně 2 metry.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
je povolena jízda na kole, běh apod. na venkovních sportovištích v širším slova smyslu – viz bod 1.1., a to v místě bydliště nebo i jinde, v rámci prostoru venkovních sportovišť (v užším slova smyslu) a parků, respektive v přírodě a na jiných veřejně přístupných místech v rozsahu (vzdálenosti) obvykle používané pro příslušné sportovní aktivity v daném výkonnostním stupni.
Jde tak především o rekreační sportovní činnost, případně i o vyšší výkonnostní stupeň, avšak v rámci standardu, který je běžný pro danou sportovní disciplínu. V rozporu s mimořádným opatřením by tak bylo např. jízda na kole na zjevně nepřiměřenou vzdálenost, kdy by se ve skutečnosti jednalo o obcházení zákazu pohybu ve smyslu nedovoleného cestování – viz čl. I. bod 1. a 2. Mimořádného opatření, č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
Dle aktualizace ze dne 9.4.2020 21:00 - NENÍ MOŽNÉ POŘÁDAT ŽÁDNÉ TURNAJE. Jsou povoleny výhradně individuální sportovní aktivity.
Mimořádným opatřením, č.j. MZDR 15190/2020-3 ze dne 6. dubna 2020, MZdr s účinností ode dne 7. dubna 2020 od 00:00 hod do konce nouzového stavu zakázalo:
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
prodej sportovních služeb (např. platba za vstup) „uvnitř“ v provozovně – venkovním sportovišti je nadále zakázán. Pokud se však bude jednat o prodej přes internet, po telefonu, z „okénka“ nebo jinak mimo provozovnu (např. prodavač bude stát ve dveřích provozovny), tak ten dovolen je.
Dále je třeba rozlišovat vstup na venkovní sportoviště sportující osoby jakožto člena spolku (typicky člena sportovního klubu nebo tělovýchovné jednoty), přičemž v tomto případě sportovní činnost nepředstavuje službu prodanou veřejnosti (nečlenovi); platba členského příspěvku ve smyslu schválených stanov na tom ničeho nemění. V případě veřejnosti (nečlenů) však možnost individuálního sportování na celé řadě venkovních sportovišť velmi reálně spadá pod definici prodeje služeb, jelikož daná sportoviště jsou provozována v rámci podnikatelské činnosti – viz i některé sporty uvedené demonstrativním výčtem v odůvodnění Mimořádného opatření, č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020, např. golfová hřiště, lyžování a snowboarding, tenis, stolní tenis, badminton, volejbal, včetně plážového, a nohejbal apod. V takovém případě je možné realizovat prodej daných služeb pouze mimo provozovnu.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
je v provozovnách poskytovatelů služeb – venkovních sportovištích povolen prodej občerstvení mimo související vnitřní prostory provozovny, např. rychlé občerstvení s výdejovým okénkem nebo prodej jídla s sebou.
Řada provozoven poskytovatelů služeb – venkovních sportovišť zajišťuje doprovodné služby, jako např. prodej občerstvené pro své členy (členy spolků), respektive i veřejnost. V případě prodeje z výdejového okénka nebo tzv. „s sebou“ se jedná o obdobný případ jako u prodeje mimo provozovnu stravovacích služeb, který není zakázán.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
přítomnost veřejnosti v provozovnách poskytovatelů služeb – venkovních sportovištích je povolena (viz bod 2.1).
(jízdních kol, šlapadel, loděk, lodí a jiných prostředků ke sportovní činnosti)
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
prodej služeb – půjčoven jízdních kol, popř. lodí a jiných prostředků ke sportovní činnosti v provozovně není dovolen, ale pokud by se tak dělo venku, jen z „okénka“, nebo jen „ve dveřích“, tedy mimo provozovnu, tak to není zakázáno.
Provozovatel je povinen zajistit pravidelnou dezinfekci vypůjčeného zařízení, a to vždy před jeho opětném půjčení další osobě.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
prodej služeb – provozoven lanovek, lyžařských vleků, drah k bruslení, jízdě na horském kole apod v provozovně není dovolen, ale pokud by se tak dělo venku, jen z „okénka“, nebo jen „ve dveřích“, tedy mimo provozovnu, tak to není zakázáno.
Mimořádné opatření lze vykládat tak, že:
Provoz venkovních sportovišť – lanovek, lyžařských vleků, drah k bruslení, jízdě na horském kole apod. je povolen za dodržení příslušných podmínek a opatření specifikovaných v Mimořádném opatřením, č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020 a Mimořádném opatřením, č.j. MZDR 15190/2020-3 ze dne 6. dubna 2020, a to dle upřesnění ve smyslu výše uvedených bodů tohoto výkladového stanoviska NSA (např. povinné rozestupy, dezinfekční prostředky atd.).
Výše uvedený výklad je samozřejmě platný za dodržení všech ostatních povinností vyplývajících z Mimořádného opatření, č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020, a z Mimořádného opatření č.j. MZDR 15190/2020-3 ze dne 6. dubna 2020.
NSA upozorňuje, že porušení povinností uložených v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu může být přestupkem, případně i trestným činem.
NSA dále upozorňuje, že toto výkladové stanovisko je vydáváno výhradně k Mimořádnému opatření, č.j. MZDR 15190/2020-3 ze dne 6. dubna 2020 a Mimořádnému opatřením, č.j. MZDR 15190/2020-4 ze dne 6. dubna 2020 a vychází z aktuální situace, která se však může v krátkém čase měnit. Proto doporučujeme pravidelně sledovat webové stránky Úřadu vlády ČR www.vlada.cz, Ministerstva zdravotnictví ČR www.mzcr.cz/www.koronavirus.mzcr.cz, Ministerstva vnitra ČR www.mvcr.cz a Národní sportovní agentury www.agenturasport.cz a v této souvislosti pak přijímat příslušná opatření.
Praha, 8. dubna 2020